A létünk a tét!

MAGYAR MÚZEUMOK ONLINE

A Pulszky Társaság–Magyar Múzeumi Egyesület 2009 óta NKA támogatással működő internetes folyóirata Magyarországon meghatározó szerepet tölt be a múzeumokról szóló közbeszédben. Mivel az idén még nem írták ki az NKA-pályázatot, veszélybe került a munkánk!

Berényi Marianna 2015-12-01 19:11
Cikk küldése e-mail:

A Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület internetes folyóiratának, a Magyar Múzeumok Online-nak az NKA támogatásának köszönhetően 2009 óta nemcsak Magyarországon, hanem az országhatáron túl is meghatározó szerepe van a múzeumokról szóló közbeszédben. A Facebookon novemberben 11. és 18. között több mint 17 ezer embert értünk el, az interneten 2015 októberében 27 ezer oldalletöltésünk volt. Figyelembe véve, hogy a múzeumi témák nem tartoznak bele a tömegkultúrába, illetve hogy egy 10 milliós ország nyelvén szólunk, egy körülbelül 6 ezer fős szakma (ebbe a kurátorok, restaurátorok mellett a múzeumi frontszemélyzet is beletartozik) képviselőjeként, ez nagyon szép eredmény. Az idén még ki nem írt NKA folyóirat-pályázat hiányában mindez veszélybe került!




A Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület azzal a céllal indította el 2009-ben korábbi folyóiratának, a Magyar Múzeumoknak internetes változatát, hogy a kor követelményeinek megfelelő, a lap megjelenése óta eltelt időszak szakmai és társadalmi változásaihoz igazodó népszerű, elismert és keresett múzeumi ismeretterjesztő periodikát hozzon létre, és az online felület működésével gazdságosabban hozzáférhetővé és költséghatékonyabbá, mozgékonyabbá tegye a múzeumokról, tárgyakról és kiállításokról kialakuló megnyilvánulásokat és vitákat. A folyamatosan fokozódó érdeklődés igazolja, valóban szükség van egy olyan portálra, amely szerteágazó, naprakész tartalommal igyekszik felhívni a figyelmet, sőt az országos napilapokkal akár egy időben reagál a múzeumokat érintő eseményekre.

A http://www.magyarmuzeumok.hu/ domain néven – web 2.0 szolgáltatásokkal, felhasználóbarát alkalmazásokkal, interaktív funkciókkal – ismertté vált weboldal naponta többször is friss tartalommal jelentkezik az internet világában, sokszor megelőzve az országos napilapok híradásait. A honlap működésének első két évében létrejött egy, a szakmai közönség és a múzeumok iránt érdeklődők számára egyaránt érdekes, friss információkkal, interjúkkal, olvasnivalókkal frissülő, stabil szerzőcsapattal, szerkesztőbizottsággal dolgozó internetes magazin, a Magyar Múzeumok Online, az első magyar, múzeumokról szóló, múzeumi szakemberek által a széles közönség számára összeállított és felügyelt tartalmú folyóirat, amely a muzeális intézményekben felhalmozott tudás lehető legszélesebb és legkönnyebben hozzáférhető fórumává vált.



 

A magazin folyamatosan arra összpontosít, hogy összehangolt munkával, a lehető leggyorsabban, a speciális muzeológiai háttérismeretek birtokában a leghitelesebb információt közvetítse az olvasók számára mind a múzeumi eseményekről, muzeológiai eredményekről, mind a múzeumi intézményrendszert érintő döntésekről, változásokról. Mindezt úgy, hogy a nálunk írt cikkek a múzeumi szakalkalmazottak számára akár tudományos publikációinak is minősülhetnek, hiszen a folyóirat szerepel a Magyar Tudományos Művek Tárában.

EREDMÉNYEK SZÁMOKBAN

A Google Analitika mérése 2010-ben 41 662 oldalmegtekintésről, 17 272 látogatásról, 10 775 egyedi látogatóról tanúskodik. 2011-ben 121 248 oldalmegtekintésről, 42 135 látogatásról, 26 347 rendszeresen visszatérő egyedi látogatóról számolhatunk be. 2012-ben mindez 219 336 oldalmegtekintésre, 85 299 látogatásra, 51 713 egyedi látogatóra emelkedett. 2013-ban az egyedi látogatók számát tudtuk növelni: 93 443 látogatással, 57 933 egyedi látogatóval és 203 852 oldalletöltéssel büszkélkedhetünk. 2014-ben 61 125 felhasználó 96 965 munkamenet, 192 696 oldalletöltést kezdeményezett. 2015-ben november közepéig 73 111 felhasználó 111 662 munkamentet indított 222 143 oldalmegtekintéssel.

2015-ben tovább tudtuk növelni a felhasználók számát. Ez a Facebook-oldalunkon is jól mérhető: több mint 3100 (2014-ben 2200) rajongónk folyamatosan beszél rólunk, megosztja posztjainkat, hozzászól, lájkol. Mindez organikus érdeklődés része, eddig még nem volt fizetett kampányunk.

Az eddigi siker titka a különböző gyűjtőoldalakon való megjelenés, a folyamatos Facebook-jelenlét, valamint minden apró lehetőség megragadása, hogy szerepeljünk egy-egy másik oldalon, vagy épp közönség előtt. A szerkesztőség minden általuk használt fórumon személyesen, a direkt marketing eszközeivel reklámozza az oldalt, egyrészt mint olvasmányt, másrészt mint publikációs lehetőséget. A munka eredménye, hogy nemcsak olvasóink, hanem szerzőink száma is egyre gyarapszik mind az elismert, magasan kvalifikált múzeumi alkalmazottak, mind a leendő szakemberek, a pályakezdők és az egyetemi hallgatók körében.

 

OLVASÓINK

Az elektronikus múzeumi magazin látogatói folyamatosan gyarapodnak, olvasóink 59,8 százaléka új látogatóként kattintott az oldalra, több mint 40 százalékuk visszatérő vendég. Az internet világában kifejezetten örvendetesnek mondható, hogy jelentős részük továbblépett és böngészett az oldalon.

Az internetnek köszönhetően a Magyar Múzeumok ismeretterjesztő írásait az országhatárokon túl is elérik: az említett időszakban Romániából, az Egyesült Államokból, Németországból, Ausztriából, Nagy-Britanniából, Franciaországból, Szlovákiából, Szerbiából, Olaszországból kattintottak legtöbbször az oldalra, azontúl, hogy még egy tucat országban olvasták szórványosan cikkeinket.

A látogatók térbeli elhelyezkedésén túl nem mellékes, hogyan találják meg a világhálón a Magyar Múzeumok Online-t. Olvasóink többsége a Google keresőprogramjával talál ránk, 25 százalékuk a közösségi oldalakon figyel fel cikkeinkre, és ami a legfontosabb, a munkamenetek 16 százalékát direkt módon kezdeményezték. Azaz kifejezetten a Magyar Múzeumokra érkezett a felhasználó.

AZ OLVASNIVALÓ

A naprakész képes és szöveges tartalom mellett a Magyar Múzeumok Online oldalán megtalálhatjuk a legfontosabb múzeumi blogokat, digitális gyűjteményeket, virtuális kiállításokat, egy kattintással elérhető a Magyar Digitális Múzeumi Könyvtár, a Museum.hu legfrissebb hírei. Ezek, a digitális tartalmakat összekötő funkciók nem zártak, igény szerint újabbnál újabb elemekkel bővíthetők. Idén a Múzeumok Őszi Fesztiváljával és a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum Pilla-sorozatával indítottunk közös projektet. A MÖF bannereit több helyen elérhetővé tettük, az ő oldalukon pedig legfrissebb cikkeink voltak olvashatók. A résztvevő múzeumok programjairól volt, hogy naponta háromszor is közöltünk ajánlót, szakmai anyagot.
Az internetes magazin mára bevált struktúrája lehetővé tette, hogy a múzeumi tudás, a múzeumok programjai, fejlesztései még több csatornán keresztül váljanak közismertté és közérthetővé. A már megszokott ismeretterjesztő, sőt időnként tudományos igénnyel megírt cikkeket vagy a Bibliotékában található könyvajánlókat önmagában is külön tartalmi egységként kezelhető képgalériák és videotartalmak egészítik ki. Az oldal fontos egysége az angol nyelvű rovat, amelybe azon cikkeinket fordítjuk le, amelyek nemzetközi viszonylatban is relevánsak. A Magyar Múzeumok egyik „legonline-abb” egysége a „Blog”, amely lehetőséget nyújt magánszemélyek, múzeumi szakemberek, egyetemi hallgatók, sőt múzeumi programok számára is, hogy szubjektív módon viszonyuljanak egy-egy témához, múzeumi eseményhez, jelenséghez, a vizuális kultúra múzeumtudománnyal és múzeumi praxissal érintkező határterületeihez. A funkció ellenpontja az „Interjú” rovat, amelyben azok a riportok jelennek, ahol az interjúalany egy-egy intézmény képviselőjeként szólal meg.

 

KIHÍVÁSOK

Ahogy az előző években, még mindig aktuálisnak tartjuk, hogy ma Magyarországon a múzeumi közbeszéd élénkítése a múzeumi világ egyik legfontosabb kérdése, egyben a szakma egyik legnagyobb adóssága, amelynek a magazin műfaja azért is kedvez, mert a látogatókat is diskurzus részévé teszi. A múzeumok közgyűjtemények, amely egyik legfontosabb üzenete, hogy az itt őrzött tárgyak és az ahhoz kapcsolódó tudás mindenkié. Hogy ez valóban így legyen, a Magyar Múzeumok Online több mint fél évtizede dolgozik, egyre jobb eredménnyel. Hogy a következetesen felépített munkánk eredménye ne vesszen el, kérjük, ismerjen meg bennünket, és támogassa munkánkat!

Köszönjük!

Berényi Marianna főszerkesztő

Hiteles hely a múzeum?

KONFERENCIA

Miként lehet a múzeum nyitott, látogatóbarát és „trendi”, úgy, hogy közben megmarad a hiteles tudásközvetítés színterének? VII. Országos Múzeumpedagógiai Konferencia Szentendrén

2015. november 11. MOKK - MMO

Csak az iskolák menthetik meg a múzeumokat

VÉLEMÉNY

A szakemberek eddig is sejtették, hogy ez lehet a titok nyitja, de most a Louvre-nak, a világ egyik legnépszerűbb múzeumának volt elnöke erősítette meg érzésüket.

2015. november 11. Sobieski Tamás

Hogyan állt talpra több európai múzeum?

KÖRKÉP

Úgy tűnik, véget ért a 2007-ben kezdődött válság, a spanyolországi múzeumok egy része számára biztosan. Tanulságosak a jelek szerint sikerrel alkalmazott túlélési technikák és ötletek.

2015. november 11. Sobieski Tamás
 
A lengyel ulánusok a Jósa András Múzeumban
 
Utolsó felvonás. IV. Károly király koronázása – 1916 a Magyar Nemzeti Múzeumban
    Muzeumok.hu Rss betöltése...