EN facebook

MúzeumTrip! Hogyan dolgoztak a Közlekedési Múzeum múzeumpedagógusai a karantén idején?

Múzeumozz a szobádból!

MúzeumTrip olyan felfedező túra, amely során egy-egy múzeum mélyében, az ott őrzött tudás különböző rétegeiben t

ehetünk kirándulást. A Magyar Múzeumok OnLine kéthetente (minden hónap elsején és 15-én) másik múzeumot keres fel, hogy felfedezze és bemutassa a kisebb és nagyobb, régebbi és újabb intézmények történeteit, gyűjteményeit, kutatásait és programjait. Vác, Pásztó, Gyula, Debrecen, Szentendre, Csorna, Tapolca, Győr és Mohács után a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum lát vendégül bennünket. Először a múzeum történetéről és a készülő, hipermodern új épületről olvashattak, utána az intézmény gyűjteményeibe nyerhettünk beavatást, végig jártuk a tagintézményeket, olvastunk néhány aktuális hírt, majd a virtuális kiállítások után a a múzeumpedagógia vizeire eveztünk.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közönsége számára ebben a rendkívüli helyzetben is számos online felületen és formában mutattuk meg a múzeum páratlan gyűjteményét. A látogatási tilalmat követően a tervezett kiállításokat, programokat és múzeumpedagógiai foglalkozásokat már az online térbe terveztük és valósítottuk meg.

A fővárosi és vidéki tagintézményeink számos izgalmas, otthon olvasható, használható, letölthető, tanulást és új ismereteket kínáló tartalmaival bővült a múzeum honlapja.

Múzeumpedagógiai foglalkozásaink nagy részét, amelyeket a hozzánk érkező csoportoknak kínáltunk, átdolgoztuk, online játékokat készítettünk hozzájuk, hogy otthoni környezetben is elérhetővé váljanak azok számára, akik szeretnék a tanulmányaikat kiegészíteni, bővíteni. Ezzel elindult egy olyan minőségi, értékőrző tartalomfejlesztés, amit a jövőben is szeretnénk folytatni. Célunk, hogy a foglalkozásaink online módon is elérhetőek legyenek azok számára is, akik nem tudnak a múzeumainkba ellátogatni.

Múzeum az otthonomban

A múzeumpedagógiai alapkínálatunkat alakítottuk át úgy, hogy azok otthon is érthetőek, élvezhetőek legyenek. Különböző témakörben, tárgycsoporthoz kapcsolódva dolgoztuk ki az egyes foglalkozásokat, amelyek keretében kutatásra, az otthoni környezet felfedezésére, a műszaki eszközök laposabb megfigyelésére és közös alkotásra is buzdítjuk a diákokat, családokat.

A korábban is kínált foglalkozások mellett új témákhoz és tárgyakhoz, illetve virtuális kiállításainkhoz is készítettünk foglalkozásokat, mindezt a múzeum honlapján egy külön, ezeket összefogó oldalon gyűjtöttük össze.

Online játékok, aktivitások

Az otthoni múzeumpedagógiai foglalkozásokhoz számos könnyed, tartalmas játékot is szerkesztettünk. Többféle alkalmazást, programot kipróbáltunk annak érdekében, hogy a gyűjteményeinket megismertessük és játékos formában adjunk át információkat azokról.

Mindemellett letölthető, otthoni alkotást segítő, játék-kiegészítő alapokat készítettünk a tartalmas kikapcsolódáshoz, illetve a legkisebbek számára is. A letölthető anyagok között találhatóak útrészletek, amelyekből igazi közlekedési csomópontok hozhatók létre, játék közben megismerve a különböző típusú utakat és a helyes, biztonságos közlekedést és KRESZ-szabályokat.

Letölthetővé tettünk olyan jellegrajzos ábrákat is, amelyek alapján áttervezhetők, továbbtervezhetők az egykor Magyarország sínein, vizein, útjain közlekedő járművek.

Múzeumpedagógiai percek- Tematikus múzeumpedagógiai videósorozat

A zárvatartás idején különböző formában segítettük az otthoni tanulást, játékos ismeretszerzést és tartalmas kikapcsolódást. Múzeumpedagógiai videósorozatot készítettünk, amelynek részeiben különböző témákhoz, tárgycsoportokhoz, különleges műtárgyakhoz kapcsolódtunk. A videók mindig egy bevezetővel, gyűjteményi vonatkozással és kapcsolódó érdekességekkel kezdődnek, majd egy tematikus alkotó feladatot vetünk fel, kreatív aktivitáshoz adunk ötletet, útmutatót.

A Videósorozat a Közlekedési Múzeum Youtube-csatornáján is elérhető.

Egy tárgy - egy történet

Egy hosszabb távú projekt keretében tettük közzé Egy tárgy- egy történet című felhívásunkat. A projekt keretében arra buzdítjuk a családokat, fiatalokat és időseket, akár baráti társaságokat, hogy gyűjtsenek és örökítsék meg az otthoni műszaki eszközeikkel kapcsolatos tudásukat, élményeiket, tapasztalataikat. Izgalmas formátum mindez a múltbeli és mai műszaki, technikai eszközök  személyes történeteken keresztül történő összehasonlítására, értékelésére, átörökítésére. A különböző formátumban (videó, képregény, mese stb.) gyűjtött történeteket ebben a komplex projekt keretében gyűjtjük és mutatjuk majd be az ősz folyamán.

design, felhívás, fénykép, tárgy, technika, természet