EN facebook

A Múzeumpedagógiai Nívódíj 2023 pályázói: MODEM - Modern és Kortárs Művészeti Központ

2023-09-21 19:00

18. Múzeumok Őszi Fesztiválja programsorozat nyitórendezvényét, a 21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitót 2023. szeptember 25-én, hétfőn Budapesten a Magyar Természettudományi Múzeumban rendezi meg a Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) a házigazda intézménnyel társszervezésben.

A sajtónyilvános esemény keretében valósul meg az év leginnovatívabb múzeumpedagógiai kezdeményezéseit elismerő Múzeumpedagógiai Nívódíjak átadása, valamint hatodik alkalommal nyerheti el egy arra érdemes szakember a Szabadtéri Néprajzi Múzeum által alapított Múzeumpedagógiai Életműdíjat. Idén negyedik alkalommal a Családbarát Múzeum elismerő címet is átvehetik az eseményen azon muzeális intézmények, melyek a MOKK által kidolgozott minősítési rendszer szerint családbarát szemlélettel működnek.

 

A konferenciára készülve idén ábécé sorrendben bemutatjuk a pályázókat. MODEM - Modern és Kortárs Művészeti Központ

 

30+  Kísérleti Művészetpedagógiai Projekt

 

múzeumpedagógiai foglalkozása mutatkozik be.

 

 

2019-ben, a rendszerváltás 30. évfordulóján kezdődött el a MODEM égisze alatt Don Tamás és Mélyi József kurátorokkal, valamint Szabics Ágnes művésszel, múzeumpedagógussal a 30+ kísérleti pedagógiai projekt kidolgozása.

 

A projekt abból a felvetésből indult ki, hogy az átlagemberben van egyfajta félelem a kortárs művészettel kapcsolatban. Éppen ezért a résztvevők meg szerették volna mutatni, hogy egy kortárs műtárgy is képes legalább akkora élményt nyújtani, mint egy jó színdarab, egy film vagy egy könyv. A rendszerváltás évfordulója adta a projekt keretét, amihez kapcsolódóan az 1989 és 2020 közötti időszak minden évéből a szervezők kiválasztottak egy kortárs magyar művész műtárgyát, amely köré szerveződtek a múzeumpedagógiai foglalkozások. A négy éves projekt egy kiállítással és egy pedagógiai segédtankönyvvel zárult.

 

 

A foglalkozások felépítése

 

A foglalkozások mottójává vált, hogy “nincs rossz megoldás”. Don Tamást, a MODEM vezető kurátorát – aki több művészetpedagógiai foglalkozáson is részt vett, valamint szorosan együttműködött Szabics Ágnes képzőművésszel, múzeumpedagógussal – a résztvevők véleménye, asszociációik érdekelték leginkább. Ezek mentén kezdeményezett szabad párbeszédet az első impressziókról.

 

Miután Don Tamás röviden bemutatta az aktuális művészt és munkásságát, arra kérte a hallgatókat, hogy úgy próbálják meg minél pontosabban körülírni azt, hogy az adott műtárgy mit ábrázol, mintha egy olyan embernek segítenének, aki nem látja az adott látványt, mert éppen egy másik helyiségben tartózkodik. Miután átbeszélték, hogy pontosan mit ábrázol az adott műtárgy, elkezdték elemezni, mit jelenthetnek az egyes szimbólumok, mit jelenthet az anyaghasználat stb. Eközben előre átgondolt, irányított kérdések segítették a résztvevőket különböző értelmezési lehetőségek felé terelni.

 

Workshopok

 

A projekt kidolgozói arra törekedtek, hogy minél jobban bevonják a helyi pedagógusokat, ezért minden műhöz kapcsolódva szerveztek workshopot számukra, ahol Szabics Ágnes vezetésével közösen próbáltak kitalálni feladatokat az alkotások köré különböző korosztályok számára. Ezeken az alkalmakon a kiindulópontot az elméleti szakembereknek az aktuális műalkotásról írt szövegei adták, amelyek segítették az alkotás értelmezését a tanárok számára.

 

Terek

 

2019 márciusában tartották az első foglalkozást. Az első hónapokban a MODEM kávézója melletti, nagyjából négy méter széles falat használták a művek bemutatására. Néhány hónap elteltével a MODEM földszinti kiállítóteréből leválasztottak egy 50 m2-es területet, attól kezdve ott kaptak helyet a foglalkozások. Ez a léptékváltás lehetővé tette, hogy nagyobb méretű műveket is bemutathassanak akár több mint egy hónapon keresztül.

 

 

“work in progress” kiállítás

 

A 30+ következő fontos állomása a 2020. márciusi “work in progress” kiállítás volt, amelyen nyolc műtárgy szerepelt. A tárlat előtti egy hónapban a budapesti Karinthy Frigyes Gimnáziumban és a debreceni Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikumban tartott Don Tamás párhuzamosan pedagógiai foglalkozásokat. Mindkét helyszínen négy-négy alkalommal találkozott a résztvevő osztályokkal. Mindkét osztály négy-öt fős csoportokban dolgozott és minden csapatnak választania kellett egy művet, amit különböző szempontok szerint fel kellett dolgozniuk. Készíteniük kellett egy videót, ami megmutatja, hogy szerintük miért érdekes az adott műalkotás, csinálniuk kellett egy rövid interjút a művésszel, valamint ki kellett találniuk egy installációs tervet is, ami megmutatja, hogyan mutatnák be az adott tárgyat a kiállítótérben. A kiállításon a művek mellett szerepeltek a diákok munkái is.

         

 

A projekt és a Covid járvány

 

Mélyi József javaslatára elkészültek a foglalkozások online változatai is, aminek keretén belül a kiállításon szereplő műtárgyakhoz nagyjából tíz perc hosszúságú elemző videók is készültek. Az első hónapokban ezeket a tartalmakat küldték el a szervezők a résztvevőknek, hogy bátorítsák őket a foglalkozásokra.

 

Ahogy a világ bezárt a járvány alatt, a 30+ úgy vált egyre láthatóbbá és ért el egyre több embert. Hiszen egyrészt az online működésének köszönhetően nemcsak debreceni és környékbeli iskolákhoz jutottunk el, hanem hirtelen az ország összes oktatási intézménye potenciális partner lett. Másfelől arra is lehetőség nyílt, hogy ne csak általános- és középiskolásokat vonjanak be, hanem egyetemistákat és felnőtteket is. A tapasztalatok és a visszajelzések szerint az online foglalkozások jót tettek mind a résztvevő diákok, mind a felnőttek számára a járvány által előidézett mentálisan megterhelő időszakban. Egyfajta platformot teremtettek arra, hogy a résztvevők közösen gondolkodjanak és beszélgessenek művészetről; a 30+ hiánypótló és interaktív kulturális élményt jelentett a fizikai terektől elzárt emberek számára.       

 

ArtTransfer díj

 

Fontos szakmai visszajelzés volt, hogy a projekt 2020 év végén elnyerte a Ludwig Múzeum ArtTransfer díját, amellyel az adott év legizgalmasabbnak ítélt művészetpedagógiai, művészet közvetítői projektjét díjazzák.

 

Pedagógiai kiadvány

 

A 30+ kiteljesedése a pedagógiai segédkiadvány, amely olyan általános-, középiskolai vagy egyetemi tanároknak szól, akik szívesen megismertetnék a kortárs művészetet a diákjaikkal. Minden alkotáshoz tartozik egy-egy kurátorok és szakírók által írt tíz-tizenötezer karakteres elemzés.

 

Az évek során az egyes művekhez készült feladatokat is összegyűjtötték a kiadvány szerkesztői és különböző tantárgyakat oktató tanárokkal egyeztetve megpróbálták minél praktikusabban használhatóvá szerkeszteni. Minden feladatnál leírták az általuk javasolt bevezető kérdéseket, jelölték, hogy körülbelül hány perces, milyen eszközigényei vannak, milyen korosztálynak szólnak stb. Fontos kiemelni, hogy deklaráltan javaslatokról van szó. Szabics Ágnes a kötet bevezetőjében külön ki is emeli, hogy arra bátorítanak minden pedagógust, hogy bátran alakítsák át a feladatokat a saját igényeik, lehetőségeik és az osztályaik, csoportjaik karaktere szerint.

 

Különböző pedagógiai szempontok szerint választották ki a szerkesztők azt a harminckét művet, amelyeken keresztül bizonyos értelemben láthatóvá válnak különböző tendenciák a rendszerváltás utáni magyar kortárs képzőművészet történetéből.

 

A 30+ lezárását a 2022. októberében nyílt kiállítás jelentette, melyen kronologikus sorrendben rendezték el a pedagógiailag is hasznosíthatónak és izgalmasnak talált műtárgyakat.

 

 

A négy évig futó 30+ projekt körülbelül ötszáz online és élőben megtartott foglalkozásán nagyjából ötezer ember vett részt.    

          

 

Don Tamás

kurátor