EN facebook

Ismerjük meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum múzeumpedagógusait!

2021-02-04 14:00

Hogyan dolgoznak a Közlekedés Múzeum múzeumpedagógusai karantén idején? című cikkünkben olvashattak arról, milyen tartalmakat kínál a fiatalok és felnőttek számára a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. De vajon kik azok, akik ezeket a tartalmakat kitalálják? Hogyan terveznek, hogyan dolgoznak? Mi az ő kedvenc tartalmunk? Bán Andris, Nagy Anikó és Elek Ágnes mutatkozik most be számunkra.

 

 

Néhány szóban a csapat tagjairól:

 

Bán Andris vagyok, jelenleg múzeumpedagógusként dolgozom a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban, illetve autonóm médiatervezéssel és fotográfiával foglalkozom.

Én Nagy Anikó vagyok, szintén múzeumpedagógusként dolgozom a Múzeumban, emellett pedig igyekszem remek egyéb kulturális, design és edukációs projektekben részt venni.

Elek Ágnes vagyok, főállásban múzeumpedagógusként, mellette pedig művésztanárként és textiltervező művészként is dolgozom. 

 

 

 

 

Hogyan dolgoztok most, hogy nincsenek csoportok, látogatók?

 

B.A.: A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum munkatársai jelenleg is az új múzeum tervezésén dolgoznak, osztályunk feladata a múzeumpedagógiai tartalmak fejlesztése. Reményeink szerint a Kelenföldi Indóházban is hamarosan egy vasúti tematikájú kiállítás fog helyet kapni, így az itteni múzeumpedagógiai tartalmak is kidolgozás alatt vannak. Mindezek mellett nem felejtkezünk el a többi tagintézményünkről sem, de ezekhez jelenleg online anyagok tervezése zajlik.

 

N.A.: Egyébként leginkább otthonról, ha ezt az aspektust is ide értjük. :) Persze ma már rengeteg platform, alkalmazás és eszköz áll rendelkezésünkre, hogy hatékony, produktív munkát végezzünk, minden ötletelést, megbeszélését és információközvetítést megoldunk online is, de azért látjuk, érezzük, hogy a személyességet nem pótolhatja semmilyen telefon, vagy videochat. És ez érvényes a gyerekekkel, iskolásokkal való kommunikációt illetően is. Az online tartalmak esetében nagyon kevés, vagy szinte alig van visszajelzés, ami amellett, hogy a munkánkat is megnehezíti, nekünk is hiányzik a közvetlen, őszinte, azonnali visszacsatolás.

 

E.Á.: A pandémia miatt és ebből következőleg, hogy nem látogathatóak a múzeumok sem, nem lett kevesebb a feladatunk. A fizikai térből átléptünk az online térbe. A foglalkozásainkat, a tanulásban segítő, a tananyaghoz szorosan kapcsolódó múzeumi oktató anyagainkat átdolgozva tettük közzé, melyek megtalálhatóak a közösségi felületeinken és a honlapunkon is. Igyekszünk minden korosztály számára játékos, szórakoztató vagy nagyobb odafigyelést, elmélyülést igénylő alkotó feladatokat is biztosítani, amelyek könnyen megvalósíthatóak otthonról is, vagy az iskolában projekt feladatként.

 

 

Hogyan találjátok ki az online aktivitásokat?

 

B.A.: Mivel a 2020-as esztendőben leginkább virtuális kiállításaink nyíltak (Ferihegy 70, Metro50, Eötvös Loránd), így kézenfekvő volt, hogy ezekhez online tartalmakat készítünk. A korábbi foglalkozásainkat pedig igyekeztünk internetre adaptálni. Olyan “tudáspakkokat” tervezünk és fejlesztünk folyamatosan, amelyben egyrészt valamilyen új ismeretet is átadunk, másrészt otthoni feladatmegoldásra ösztönözzük a gyerekeket/szülőket egyaránt. Ezeket videó sorozattal (Múzeumpedagógiai percek) és online játékokkal egészítjük ki, így adva komplex élményt.

 

 

 

 

N.A.: Az adott alapok (kiállítás, meglévő múzeumpedagógiai téma, foglalkozásváz) mellett pedig csatlakoztunk országos online edukációs projektekhez is, mint a DEMÓ- napok, vagy a Közlekedési Kultúra Napja. Illetve azokat a témákat, tárgycsoportokat dolgozzuk fel valamilyen online formában, amelyek minket is megihletnek, inspirálnak, amelyekkel mi magunk is szívesen foglalkozunk és amikről tudjuk, hogy a hozzánk látogatókat is érdeklik.

 

E.Á.: A csoportban mindenkinek van kedvenc témaköre, ami mentén vagy köré csoportosulnak az aktivitások. De egy-egy izgalmas tárgy a gyűjteményben, vagy egy aktuális probléma, amit fontosnak találunk, hogy beszéljünk róla is bekerül a feladatok közé. 

 

 

Első sorban kiket szeretnétek ezekkel megszólítani?

 

B.A.: Több korcsoportnak készülnek online tartalmak, de sosem zárjuk ki a játékoskedvű felnőtteket sem az alkotási felhívásból.

 

N.A.: Arra építünk, hogy ha egy gyermek, pedagógus vagy szülő találkozik ezekkel a tartalmakkal, azok korcsoportnak megfelelően akár egyedül is elvégezhetőek legyenek,  ugyanakkor remek közös baráti, családi, osztályprogram is válhat belőlük.

 

E.Á.: Szeretnénk, ha az általános és középiskolás diákok egy izgalmas, szórakoztató kiegészítő tananyagként tekintenének az általunk kínált feladatokra. De őszintén valljuk be, nagyon sok iskolás nem is tudja, hogy mit jelent az, hogy múzeumpedagógia foglalkozás, és ez milyen lehetőségeket nyújthat a számukra. Így a kulcs a pedagógusok személyében van, hogy hidat képezzenek a iskola és a múzeum között.

 

 

Melyik a ti személyes kedvencetek?

 

B.A.: Korábbi munkáim és tanulmányaim során elég sokat foglalkoztam a camera obscura jelenséggel, így számomra az a feladatcsoport a legkedvesebb. A mai napig lenyűgöz engem, amikor egy camera obscurává átalakított szobába lépek be, egészen varázslatos élmény a falra kivetülő fordított élőkép látványa.

 

N.A.: Kicsit gondolkodnom is kell, mi minden volt az elmúlt közel egy évben… Nekem az írással, írástörténettel kapcsolatos aktivitáscsomag különösen kedves. De megemlíteném még a hangokkal kapcsolatos anyagot is, mert még nekünk, nekem is jó kihívás, ‘küldetés’ volt a város, a természet hangjainak gyűjtése.

 

E.Á.: A személyes kedvenc számomra most az Egy tárgy egy történet projektünk, ahol személyes tárgytörténeteken keresztül ütköztetjük az idősebb generáció tagjainak a véleményét a fiatalokéval. Nagyon izgalmas munkákkal és megható történetekkel találkoztunk, amelyek megtalálhatóak a honlapunkon, és amihez még a mai napig lehet csatlakozni.

 

 

 

Milyen terveitek vannak a jövőre nézve?

 

B.A.: A 2021-es évben szeretnénk folytatni az online tartalomfejlesztést, két új videósorozattal is jelentkezünk majd, amelyek kicsit eltérőek lesznek az eddig látottaktól. Továbbá, amint lehetőségünk nyílik, szeretnénk fogadni újra a látogató csoportokat, ugyanis új foglalkozásokkal is várni fogjuk őket!

 

N.A.: Amint a korlátozások engedik, időszaki kiállítást nyitunk az új Közlekedési Múzeum helyszínén, az Északi Járműjavítóban: járművekkel, az egykori járműjavító, és környékének, dolgozóinak életét is bemutató történetekkel és az új múzeum terveivel is. Ha lehetőség lesz rá, itt sok program is várja majd az érdeklődőket!

 

E.Á.: Szeretnénk az online tér adta lehetőségeket is még jobban kihasználni, hasznosítani. Esetleg online tárlatvezetéseket, interaktív foglalkozásokat tartani élő közvetítés által.

állományvédelem, emlékezet, felhívás, fénykép, ipari örökség, örökségvédelem, tárgy
2020-05-15 20:00