EN facebook

MúzeumTrip 26. Múzeumpedagógia a Dornyay Béla Múzeumban

On- és offline

2021-04-07 20:00

A MúzeumTrip sok más város után március második felében Salgótarjánba utazott, hogy alaposan megismerjük a Dornyay Béla Múzeumot és a hozzá tartozó Bányászati Kiállítóhelyet. Már három gyűjteménybe betekintést nyertünk, különleges műtárgyak nyomába eredtünk, az elmúlt évek fejlesztéseit vettük sorra, betekintést nyertünk a filmes műhelybe, interjút készítettünk Shah Gabriella igazgatóval.  Közben ért bennünket a hír, hogy az intézmény elvesztette egyik kiváló kollegáját, Sótér Tibort. A szívszorító veszteség után a jövőbe tekintve köszönjük meg a Dornyay Múzeum virtuális vendéglátását: megmutatjuk, hogyan vezetik be a legfitalabbakat a múzeumi tudás birodalmába!

 

 

Hogyan lehetséges a múzeumi keretek között megvalósuló, élmény alapú oktatást áttenni a digitális térbe? Az elmúlt évben ennek a kérdésnek a megválaszolása jelentette a múzeumpedagógusok számára a Szent Grált. Ha egy könnyen alkalmazható és minden helyzetre illő recept nem is született, de a kreatív problémamegoldásban jártas múzeumi szakemberek számtalan ötlettel rukkoltak elő, és a digitális tér rendkívül sokféle felhasználási módját fedezték fel.

 

 

Hasonlóképpen tettek a Dornyay Béla Múzeum munkatársai is. A salgótarjáni múzeum sokféle, óvodás, általános és középiskolás gyerekek számára is kínál programokat, melyeket a pedagógusok gyakran vesznek igénybe. A foglalkozások nem csak a múzeum működését, gyűjteményeit mutatják be, de helytörténeti vonatkozású ismeretekkel is bővítik a gyerekek tudását. A múzeum minden időszaki kiállításhoz kínál foglalkozást, sokszor kifejezetten a pedagógus kéréséhez, a csoport igényeihez igazítják a tematikát és a módszertant.

 

 

A múzeum legsikeresebb foglalkozásai közül az egyik legkedveltebb az Üvegcipellő című, mely a Dornyay Béla Múzeum Üvegváros tanulmányi raktár gyűjteményét mutatja be. A Salgótarjáni Öblösüveggyár (illetve annak elődje, a Salgótarjáni Palackgyár) termékei 1960 óta folyamatosan kerültek a múzeum tulajdonába. A több mint 4050 tárgyat tartalmazó tanulmányi raktár egy TIOP pályázatnak köszönhetően újult meg pár évvel ezelőtt. A projekt megvalósítása során a raktár közepén egy oktatér is kialakításra került, mely lehetőséget nyújt egy teljes osztály, 30-35 fő foglalkoztatására is.

 

 

 

Az Üvegcipellő foglalkozáson a gyerekek mesés formában ismerkednek meg az üveggyár történetével, az üveggyártás folyamatával, miközben megtekintik a kiállított tárgyakat. A foglalkozás második felében lehetőségük van saját üvegtárgyuk megalkotására, kidíszítésére: saját kelyhüket díszíthetik ki az üvegfestés technikáját alkalmazva a tanulmányi raktárban látott üvegtárgyak dekorációs elemeit felhasználva.

Hogyan lehet a digitális térbe áthelyezni ezt, vagy egy hasonló foglalkozást? Az Üvegvárossal kapcsolatban szerencsés helyzetben volt a Dornyay Béla Múzeum, mivel a honlapján elérhető volt egy virtuális kiállítás, mely a tanulmányi raktár anyagát mutatja be.

 

Erre építve indított a múzeum csapata egy posztsorozatot, melynek köszönhetően a múzeum közösségi oldalain jelent meg ugyanez az anyag. A sok „kedvelést” és pozitív hozzászólást kapott sorozathoz végül egy online kvíz is készült, mely óvodás kortól akár középiskolás korig használható, szórakoztató és egyben informatív.

 

 

A nyári táborok alkalmával nagy lelkesedéssel vettek részt a gyerekek az Aukción a Mihályfi Galériában. Ez a foglalkozás a Dornyay Béla Múzeum több, mint hatezer darabos képzőművészeti gyűjteményének bemutatására épül. A foglalkozás során a diákok megtekintik a képtár kiállítását, majd a második, hangsúlyosabb részben a gyerekek játékpénzér, úgynevezett Nógrádtallérért vásárolhatják meg a számukra kedves festményről készült reprodukciót. Ez a foglalkozás remekül illeszthető az iskolai tananyag rajz- és vizuális kultúra tantárgyához, ráadásul a hely varázsa, a licitálás izgalma hamar pozitív érzelmi kötődést alakít ki a gyerekekben, ami segíti, és élményszerűvé teszi a tanulást.

 

 

De meg lehet valósítani ezt a foglalkozást online módon is? A Dornyay Béla Múzeum a Madách Imre Gimnáziummal évek óta szorosan együttműködik, így a múzeumpedagógusok és az iskolai tanárok összefogásával sikerült online formában megvalósítani az aukciót. A szükséges eszközöket (jelzőtáblák, Nógrádtallérok, katalógus) a diákok az iskolában kapták kézhez. Az iskolai rajtanárral előzetesen megismerkedtek a múzeum képzőművészeti gyűjteményével, ebben segítséget nyújtottak a múzeum honlapján található segédanyagok is. A licitálásra a Google Meet alkalmazás segítségével jött létre. A kezdeti nehézségek, a technikai problémák és a szokatlan helyzetből adódó nehézségek legyőzése után végül több alkalommal is megvalósulhatott az online aukció.

 

 

A Dornyay Béla Múzeum rengeteg résztvevővel, nagy sikerrel szokta megrendezni minden évben a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretén belül a várostörténeti vetélkedőt. A kétfordulós (általános és középiskolás) vetélkedőre előzetes feladat benyújtásával szoktak jelentkezni a gyerekek. Minden évben Salgótarján történetének más-más időszakát, fontos személyiségét emelik ki a szervezők, melyet a diákok az előzetes felkészülés során a megadott szakirodalomból megismernek, majd a múzeumban megrendezett játékos vetélkedőn adnak számot tudásukról.

 

 

2020-ban azonban ez a nagyszerű program sem valósulhatott meg a hagyományos formában. A múzeum művelődésszervezői azonban mégsem akarták, hogy elmaradjon a program, ezért a vetélkedőre online formában került sor: a PowerPoint alkalmazásban megszerkesztett feladatsor Salgótarján három, kiemelkedő történelmi személyiségére fókuszált: Dr. Förster Kálmánra, Salgótarján első polgármesterére, dr. Dornyay Bélára, a múzeum alapítójára, valamint Gábler Vilmosra, műszaki tisztviselőre, amatőr fotográfusra, akinek jelenleg is megtekinthető az időszaki kiállítása a múzeumban. A program népszerűsítésében, a jelentkezésben az iskolai pedagógusok voltak a múzeum segítségére, a feladatok elkészítésében pedig akár a múzeumi szakemberekre is számíthattak a diákok. Végül igen szép számmal akadt jelentkező, és a benyújtott megfejtésekben megjelenő fotók tanúsága szerint így is sikerült jó hangulatú programot szervezni a diákok számára.

 

 

A 2020-21-es év mindannyiunk számára különleges. Bár a lehetőségek korlátozottak, és a múzeumi élményt a múzeumi környezetben lehet igazán megélni, mégis a digitális világ sokfajta eszközével ügyesen élve számtalan olyan megoldást találhatunk, melyek a jövőben segítségül szolgálhatnak, és bővíthetik a múzeumi szakemberek módszertani tárházát.

 

 

A múzeum szakemberei a jövőre nézve is rengeteg ötletet terveznek megvalósítani.

 

A legújabb kezdeményezésük a Középkori templomok Nógrád megyében c. film és A hit és a hatalom házai – Középkori templomok Nógrád megyében c. albumhoz kapcsolódik. Az év folyamán kiállítás formájában fogják bemutatni a megye középkori templomait, melyhez egy családi foglalkoztató füzetet adnak ki. Olyan feladatokat állítanak össze, mely fotókönyv is lehet, és az emlékek gyűjtését is szorgalmazza azáltal, hogy felkeresik a középkori templomokat. Azaz egyfajta emlékkönyvként is szolgál a családok számára, melyet bármikor szívesen fellapozhatnak a későbbiek során is.

 

 

Másik készülő projektjük Gaál István Kossuth-díjas filmrendező életművének mind szélesebb körű megismertetése. Mivel a Dornyay Béla Múzeum őrzi Gaál István teljes fotóanyagát, ezért 2020-ban a Gaál István Egyesület és a Sodrásban Alapítvány támogatásával egy virtuális kiállítást készítettek. Jelenleg egy Gaál István életművére épülő tankönyv, foglalkoztató füzet kiadásán dolgoznak egy vizuális kommunikáció és médiatanár segítségével, melyet a középiskolások az oktatásban jól tudnak majd használni.

gyűjtemény, irodalom, MúzeumTrip, művészet, történelem
2021-03-21 20:00
beruházás, MúzeumTrip
2021-03-26 19:31